Sunday, 20 March 2011

Menghalau lebah bersarang di rumah



assalamualaikum ...




nak bertanya kepada mereka yang tahu .. macam mana nak halau lebah yang suka membuat sarang di rumah ??? Umah mertua saya ni menjadi tempat favourite lebah ... di halau di penjuru A ... di buatnya pula sarang di penjuru B .... pendek kata sentiasa ada lebah di rumah.




Kalau lebah suka bersarang di rumah, ada petanda apa apa ke ??




Tq


-Luih-





Assalamualaikum wbt


Kalau rumah di kampung, eloklah bakar sampah selalu..selain bersih halaman, asap bakaran sampah tu boleh menghalau segala macam serangga termasuklah lebah, nyamuk, agas dan lain2..



-rohani-






A'kum, Tuan cuma semburkan Ridsect tin warna hijau. Ridsect hijau selalu diguna klu g berkhemah atau hiking, utk jauhkan pacat. Malah binatang seperti ular pun akan lari klu terbau Ridsect ni. Tapi klu dah bersarang besar, elok panggil bomba halaukan. Bomba pun kekadang pakai Ridsect kalau nak musnahkan sarang tebuan. Insya'Allah berkesan.Photobucket



-putera-





Salam,



Cuba cari orang yang pandai “ambil” madu lebah….


Mereka ini pakar dalam bidang ini….rumah saya dulu pun ada lebah bersarang…


bila lebah dah terlalu ramai…ia akan mula menyerang penghuni rumah.



Nak baring-baring pun tak senang.


Alhamdulillah setelah madunya diambil, tiada lagi yang bersarang di tempat itu……



-Saharuddin-






salam...



rumah saya pun ada juga.. bukan lebah.. tapi tebuan..


dah byk kali bayar datang lagi


bertukar2 tempat..


saya dah tak tau nak buat mcam mana


skrg saya upah org utk bakar dan hancurkan sarangnya...


setakat ni tak nampak tanda dia nak dtg semula..


alhamdulillah..



-rohani-





Assalam.




Saya pernah mengalami lebah bersarang kat belakang rumah. Saya biarkan je pasal nak ambil madu. Lepas 15 hari saya dapat madu tu. Jangan lebih dari 3 minggu nanti dah jadi anak.Mesti kena berani lagipun gigitan lebah tak sakit mana pun tak macam tebuan. Kalau tak confident tutup kepala dengan karung gula nampak mata je. Teringat zaman kanak-kanak dulu ikut arwah bapa ambil madu lebah kat pokok. Caranya senang je.


Ambil minyak tanah tuang pada gumpulan kain yang diikat pada kayu. Lepas tu letak kain tu kat bawah sarang lebah. Jangan jolok dia nanti dia akan serang kita. Insyallah lebah akan naik ke atas dan tinggalkan sarang yang ada madu tu.




Selamat mencuba.


-mohamad-





Salam.



Orang tua2 kata kalau lebah buat sarang kat rumah bermakna ahli rumah murah rezeki...jangan halau biarkan je nanti dia sendiri akan berpindah. Macam rumah saya dulu,lama2 dia pindah...



Wasallam.



-noorsiah-





Kehadiran lebah ke rumah membawa rezeki? Kalau kena sengat naya...


Carilah orang yang arif dengan lebah untuk halau ataupun telefon bomba minta bantuan.


Orang tua2 dulu memang ramai yang percaya perkara khurafat dan tahayul, iaitu kepercayaan yang tidak bersandarkan Al-Quran dan As-Sunnah serta tidak dapat diterima oleh akal yang waras.



-rbk-2020-






Hahaha .. tu yang rezeki tu yang nak dapat madu free tu la ..



hehehe org tua tua memang camtu tak bersndr hadis or Qur'an tapi dari pemerhatian n penilaian .. jangan potong kuku malam nnti bla bla bla .. yer la dah malam tu kan gelap dulu mana ader letrik ..dah tu ketip kuku pun takdak .. guna la pisau kecik silap ari bleh potong ngn jari skali dalam gelap tu hehehe ..ambik gambar bertiga tk leh nanti soeang akan mati ..ntah apa apa la ...tak logik langsung ..ambik gambar kucing takleh nnti kucing mati .. hehehe.. ajal maut ditangan tuhan bukan kat kamera ..



..betul kata rbk_2020 ... kalu lebah tu kan bahaya ...nak ikut petua org tua ni kene guna akal yang waras .



-azizah-






Baru2 ni kawan saya pun mengalami masalah yang sama.


Semalam dia pergi beli Baygon (warna hijau - gambar bunuh lipas punya). Dia kata bomba yang suruh.


Dia kata lagi bomba suruh beli Baygon. Ridsect tak berkesan sgt.


Nanti saya nak tanya dia dah setel ke bunuh lebah yang bersarang kat umah dia tu.



-megat-






Salam




Orang kata hendak halau lebah ni mudah, ada pelbagai cara. Salah satu darinya adalah letakkan kerang pada sarangnya. Kalau takut kena sengat letakkan berhampiran supaya bau kerang itu boleh sampai kepada sarang lebah tadi. Saya sudah mencubanya, alhamdulillah berjaya.



Leon






Sunday, 13 March 2011

Makan Kaki Ayam Cegah Osteoporosis


















Photobucket



Headline



Osteoporosis atau keropos tulang adalah penyakit tulang rapuh, mudah retak, dan patah. Keropos tulang biasanya tidak menimbulkan gejala, prosesnya berlangsung tanpa disadari.



Anda baru akan menyadari saat terjadi tulang patah akibat jatuh, tarikat yang kuat, atau timbulnya rasa sakit yang hebat karena tulang retak atau patah. Tulang yang paling sering patah adalah pergelangan tangan, tulang belakang, dan tulang pinggang.



Meskipun osteoporosis itu degeratif dan normalnya baru muncul setelah orang berusia di atas 45 tahun, tetapi penyakit ini boleh menyerang kaum muda yang gaya hidupnya cenderung tak sehat, seperti kebiasaan merokok, malas berolah raga, minum kopi dalam dos berlebihan, dan juga mengkonsumsi minuman keras.

Selama ini banyak orang mengetahui kalsium adalah obat dari penyakit satu ini. Padahal kalsium hanya memperkuat tulang bagian luar saja, sedangkan yang penting kita nutrisi adalah tulang bagian dalam.

Tulang bagian dalam akan menghasilkan zat yang bernama zat hydroxyapatite yang kelak akan memperkuat tulang bagian luar. Adapun zat ini berkomponen sama dengan tulang dan lapisan keras mamalia.

Seperti yang dikutip dari bl-health, hydroxyapatite adalah makanan untuk tulang yang berasal dari tulang binatang. Secara logika, memang makanan yang tepat untuk tulang adalah tulang.

Nah, salah satu makanan yang banyak mengandung zat ini adalah kaki ayam atau ceker.

Tanpa disadari ceker ayam banyak mengandung protein yang membantu merawat kulit, otot, tulang, dan kolagen. Kolagen adalah sejenis protein jaringan ikat yang liat dan bening berwarna kekuning-kuningan. Jika terkena panas, kolagen akan mencair jadi agak kental seperti lem.

Susunan utama pada ceker ayam adalah asid amino, yaitu komponen dasar protein. Dalam asid amino sendiri terdapat glisin-prolin, hidroksiprolin-agrinis-glisin. Ceker ayam juga mengandung zat kapur dan sejumlah mineral.

Kalsium memang mempunyai andil besar membangun dan mempertahankan kekuatan tulang, termasuk membantu mengatur detak jantung, pertumbuhan otot, dan mencegah pengumpatan darah.

Selain itu, tubuh juga akan mencari cadangan kalsium yang diperlukan tulang. Hal inilah yang menyebabkan tulang kehilangan kepadatan dan kekuatannya, sehingga mudah retak, bahkan patah.



http://gayahidup.inilah.com/read/detail/1311552/konsumsi-ceker-ayam-cegah-osteoporosis







Sunday, 6 March 2011

Patah Tulang Selangka

Tuan mod minta lepaskan,

Salam,

Saya dan suami baru mengalami kemalangan 2 hari lepas balik dari kerja. Saya mengalami patah buku lali dan tumit,suami pula patah tulang selangka.mintak pandangan rakan2 sim klu ada petua nk pulih cpt dari patah,klu boleh xnk la cuti smpai 2,3 bln...ksian dkt ank2 yg br umo 2 bln n 1 thn. Tlg bg petua apa2 klu ada ye.

Rgds,

Shazlin

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

cuba lah urut.....boleh call 0387667553 hj idris...

-nizam-

di ijok selangor ada wak yang boleh membantu.

malah hospital merujuk kan pesakit patah pd nya.

nanti saya cuba dapat detail nya dari rakan.

-hj Bani-

Assalam Shazlin.

simpatinya saya.

kalo dah patah tak boleh buat sambil lewa.. memang kena berehat cukup2.

husband saya cuti 6 bulan patah tulang selangka juga.

jika doktor bagi MC tu rehat aje kat rumah... anak maybe boleh minta mak ayah saudara mara datang rumah tolong jaga....

take care yaa!!

just my 20sen...

-fimell77-

salam,

cadangan saya adalah mencuba perubatan tradisional berasaskan islam. Setahu saya salah satu adalah darul shifa atau direct dengan ustaz harun din, ustaz ismail kamus, perawatan ibn sina, satu lagi yg dianggotai oleh pelakon cerita ustaz amirul, saya kurang pasti namanya, ada juga yang dibuka persendirian seperti fara di ulu langat dan satu lagi ada di gombak, saya kurang pasti tempatnya.

atau saudari boleh cuba mengusap kaki dengan membaca fatihan 41 kali selepas solat subuh dan berdoa 'dengan berkat mukjizat surah alfatihah, sembuhkanlah daku" setiap hari sehingga sembuh. selalunya akan sembuh dalam tempoh 40 hari. Insyaallah...

semoga Allah memudahkan urusan saudari dan menyembuhkan saudari segera. :)

-ghowth natie-

Salam sahabat,

Saya ada dengar tempat berubat yg bagus kat kok diang,kedah.

Pelik jugak kaedahnya..bukannya dia urut,tapi mcm tukar tulang baru..

Ramai yg dtg pakai tongkat,balik buang tongkat kat situ jgk.

Wallahualam..

Pesana:Baik tanya mana-mana sahabt sim kat area kedah,mungkin diaorang lebih tahu.

With Best Regards

Ijanz

saya dapat tahu ada seorang bomoh patah di Sg Pencala yang diberikan kelebihan utk mengubat. Saya diberi tahu pihak istanapun ada menggunakan kepakaran dia. huhungi saya di 0133882211 . Tlg sms, saya akan respond

-nadzim-

salam takziah

puan shazlin kena banyak berehat kalu nak pulih cepat. tu je petua yang saya tahu. sapukan minyak but but kat tempat patah,dan makan kapsul radix. jangan banyakkan jalan2.Patah tulang selangka pun kena banyak baring dan ia ambil masa sikit. saya dah alami semua tu dalam tahun 2007 dan keadaan lagi teruk kerana hampir dekat setahun saya mc sebab patah paha,lutut,tulang rusuk dan rahang. masa tu saya ambil juga product gamat hemolin kalau tak salah saya untuk mengubati luka dalaman. patah ni memang tak leh elak dari kena banyakkan rehat kalau nak baik cepat. minyak but but tu memang elok insyaallah sebab masa sekarang kalau saya salah makan benda sejuk dan berbisa macam labu,tempat saya patah akan bengkak dan sakit lalu saya sapu je minyak tu. selain tu makan pun kena banyak pantang macam takleh minum air kelapa,takleh makan daging kambing dan sayur2 sejuk dan berangin macam labu,nangka dan cendawan.

sekarang ni anak anak sape jaga?

-norazimah-

minum la air ikan haruan ..as info mempecepat kan penyembuhan dri dlm..

sya pun tgh mencuba..beri pada ank yg patah kaki akibat kemalangan..

slmt mencuba..

-melor-

adik saya pun patah tgn kena timpa motor.jiran bawa jumpa bomoh patah kat Sungai Besar,Selangor org panggil" Wak Sujud",berubat dgn dia alhamdulillah dah baik tgn adik.

-nadiahana-

Kalau puan tinggal berdekatan dengan bandar Kota Tinggi, saya cadangkan puan pergi cari dukun patah dalam Felda Air Tawar ni....saya dapat tau di kawasan berkenaan ada seseorang yang pandai berkaitan patah tulang ni.

-razak-

Puan dan suami perlu byk berehat..sy pnh hancur tulang kt betis dkt 3 inci taon 2004..ambil mase 6 bln utk tulang tumbuh n cntum balik..yg pnting jgn jejak kaki lg2 mase tulang tgh cntum..takut nnti da elok cntm tp kaki dengkot pulak@pendek sblh..

mse berehat tu..sy mmg berpntg abes mcm org lps bersalin..mmg seksa la kn..mkn sume kering2 je..manis2 pun x bley..bykkn mkn ikan haruan,minum susu dan jeli gamat utk luke cpt sembuh..mknn berasaskn telur ngn soya mmg kne jauhkn laa..klo x nnti luke xkering dan bernanah..

maaf laa kalau ade org laen trase tp saye x galakkn puan dan suami pergi jumpe bomoh2 patah ni..saye x nafikan pasal ramai mmbe2 saye boleh elok dgn cpt ble jmpe org2 cmni..tp ade kesan jgka pnjg laa..

semoge cpt sehat dan slmt mencube;-)

-black pearl-

SY sendiri pernah patah kaki kiri dulu di kampung pd tahun 1996.Momy and dady bwk p jmp bomoh patah yg popular masa tu kt bt 8,Perak.Xtau bomoh patah tu bt mcmmna dia bg minyak suruh sapu msa blik nti.X elok jgk pn.Panggil makcik kg mai mengurut pulak Minah Hadam nma popular dia.Dok urut2,pulas sna pulas sni hanya Tuhan ja yg tau mcmna sakit org tua tu urut.Smp ada skli tu sy terpaksa kencing ats tilam tu nk elak dpd kena urut dgn org tua tu.Yg hilng cuma lebam2 shja.Hampir 3 bulan juga sy terlantar ats tilam, dady sy terus bawa ke hspital taiping.Kena marah dgn doktor sbb dh lmbt bru dtg jmp doktor takut jd semakin teruk.Doktor tu simen 6bln terus elok.X payah pergi hspital buka simen dah.Dady ptg guna gergaji kecik je.

Jd eloklah pg ke hospital ...

-nabila-

Salam,

tukang urut patah/kemalangan..ada satu lagi...

wak arif

alamat kampung tengah renggam

kluang, johor.

harap maklumat ini membantu.

-siti-

Salam,

Saya Ibrahim dari Pusat Rawatan Tradisional darul Ikthiar Pulau Pinang.terpanggil untuk memberikan pandangan saya mengenai perkara ini.

Pertama kalau patah tukang dapatkan ujian x ray dari doktor dan balut macam biasa yang dilakukan dengan bersimen.biarlah selama sebulan atau lebih.ini adalah bertujuan untuk proses pencantuman tulang secara normal.setelah 2 - 6 bulan baru lah digalakan mengurut.seelok eloknya 6 bulan setelah kejadian tiada cara lain untuk sembuh cepat.mungkin boleh mengamalkan pati ikan haruan atau pun makan ikan haruan dan juga minum air gamat.berkemungkinan dapat kiranya penyembuhan itu cepat sikit.

sekian

Warmest Regards

" Knight Malaysia "

012-5732456

Menghilankan Panau







Sahabat SIM,







Mohon bantuan rakan bagaimana menghilangkan atau mengubati panau (warna merah seperti ruam) yang ada disekeliling leher.










Terima kasih atas maklumat yang beri.







sweetgirl. Nor Khan
















Salam,







Petua orang tua-tua dahulu gunakan lengkuas genting. Bukan lengkuas biasa yang diguna untuk memasak. Ambik lengkuas genting. ketuk2 bagi pecah kemudian campur dengan minyak tanah. Then sapukan pada tempat yang ada panau. biarkan seketika seingga kering. baru mandi. buat beberapa kali dalam seminggu.


Photobucket




Tapi kak ayza sendiri tak tau cam mane rupa lengkuas genting tu. kena tanya pada orang kelantan lah yer.







selamat mencuba.







-ayza zaiton-



















Cuba guna sabun Sulfer. Sabun ni ada jual kat farmasi.







-FizaIsmail-













setahu saya panau tu mcm tompok2 putih......tak gatal tapi malu ler................dulu saya kena lepas pakai baju bundle tak basuh......




pi jumpa doktor dia bagi ubat sapu dan ubat makan........lepas 5 hari hilang terus.........




yg merah seperti ruam ni taktau la panau ke mende......elok g jumpa doktor........




jgn try n error buat rawatan sendiri.........takut penyakit tak hilang.......jd benda lain pula.........







-FahmiAhmad-
















Warna merah seperti ruam tu bukan panau .. kalau saya x silap tu namanya kurap. Cuba beli ubat kurap kat farmasi.







Satria Malik




Kota Kinabalu, Sabah.
















Cuba gunakan Sabun SKin2. Diperbuat dari kelapa dara. Boleh menghilangkan bau badan juga. Paling mudah dan ringkas. Sesuai untuk orang yang sibuk







-http://sk-in-2.blogspot.com

















KALAU MCM TU BUKAN PANAU. GI KEDAI UBAT ATAU KEDAI RUNCIT ADA IAITU UBAT CAO KAKI TIGA WARNA MERAH DALAM KOTAK MERAH HARGA KIRA2 RM3.00 SAPU LEPAS MANDI. PEDIH SIKIT RASANYA LEPAS BEBERAPA KALI SAPU KERING DAN AKAN MATI KULIT TU. KULIT BARU AKAN JADI SEPERTI BIASA BEBERAPA MINGGU KEMUDIAN.





-ayah ngah-









pergi farmacy beli betnovate-N .. dua hari terus ilang. tanpa tanda.





-sioux-









tenyeh jer ngan lengkuas, sental2 sket, buat beberapa kali la, 2-3 hari ker, insyaallah ilang la dia, saya pon penah buat masa budak2 dulu





-sue eda-









En fahmi gi klinik mana yer apa nama ubat panau tu. Anak saya kena panau kat asrama pas tu makin banyak la dah sapu ubat tak hilang huhuhu





-ogie-















guna daun gelenggang (terdapat ditepi2 jalanraya) ambil daun yg muda sikit. dan gosok pd panau hingga keluar air daun itu. buat selepas mandi. insyallah. baik.





-aida-











Guna myk ubat cap ayam.





-nabila-











mngkn itu jangkitan kulat, try p cari ubat kt farmasi. ubat mkn lebih cepat bkesan. amik bsama sabun anti kulat, dlm 3-5 hari blh hilang.





-hazrizawati-









emmm p je farmasi kata kt diank ubat panau..mereka akanbg untukmakan selama 10 hari..lpeas tu mmg totally panau akan hilang





-muszalina-









hehe kena panau dah lama dah.....dekat 5 tahun dulu.......dah tak ingat nama ubat.......



pi jumpa doktor minta ubat makan dan sapu.....



dulu saya sabun panau tu dgn sabun antifungus /anti kulat........ada jual kat farmasi...........pastu baru sapu ubat.....



pastu jgn garu kawasan tu sbb panau/kurap mudah merebak ke tempat lain melalui garu......



paling elok g jumpa doktor kulit.....diaorang ni belajaq teruk2 pasal penyakit kulit.......diaorang tau tu panau ka....atau penyakit lain ka.....







-fahmi-









Salam.





Pergi ke farmasi beli krim LAMISIL. Tp kena beli melalui ahli farmasinya sahaja. Krim ni elok utk penyakit kulit spt panau dan fungus.





Sy





Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.





-syan-











salam...







  1. ambil kikisan akar betik hutan, kikisan akar cekak manis dan kikisan penawar putih lalu digaul kesemuanya dlm air sedikit lalu disapu. Insya`allah




-lutfi-











Assalamualaikum....





Nak hilangkan panau senang je... pergi mandi laut sekerap mungkin.. insyallah panau akan hilang...





-anonomus-



















cuba cari kat farmasi guardian ubat tu nama nizoral, ubat tu ada kawn saya pakai berkesan.





-hana07-









Saya biasanya akan pakai minyak tanah dan belerang kuning jer...bungkus serbuk belerang kuning ngan kain dan rendam ngan minyak tanah,pastu gosok jer kat panau tu...abis mati sumer..





Yang benar,







Muhammad Hasnan B. Hussain



C.o.W



Jurutera Perunding JBI













Sebenarnya ada beberapa cara yang boleh diusahakan untuk menghilangkan panau antaranya ialah;




· Tumbuk beberapa ketul lengkuas dan perah airnya. Sapu air lengkuas pada kulit yang terkena panau. Ketika mengamalkan petua ini hendaklah tidak memakan sebarang lengkuas.




· Tumbuk daun pinang hingga lumat dan sapukan pada bahagian yang terkena panau.




· Tumbuk beberapa helai daun belimbing hingga lumat. Campurkan dengan asam jawa dan sedikit beras. Kemudian tampalkan ramuan pada bahagian kulit berpanau. Lakukan setiap hari sehingga panau tersebut hilang.




· Tumbuk beberapa helai daun lengkuas, ambil airnya dan sapukan pada tompok-tompok panau. Lakukan beberapa kali. Untuk lebih mempercepatkan kesannya, elakkan mengambil makanan yang menggunakan lengkuas.




· Campurkan secekak daun kesum dengan sedikit minyak tanah. Gosokkan pada bahagian yang mempunyai panau setiap hari sehingga panau itu sembuh.




· Tumbuk lumat beberapa helai daun gelenggang. Sapu pada panau dan biarkan selama 15 minit sebelum dicuci bersih. Amalkan selalu sehingga panau hilang.




· Ambil air perahan buah pinang dan sapukan pada bahagian yang berpanau. Amalkan berulang kali sehingga berhasil.




· Tenyehkan pucuk lada pada kulit yang berpanau sambil berselawat. Amalkan selalu.




· Tumbuk dua ulas bawang putih dan sedikit halia. Sapukan pada bahagian yang berpanau. Lihatlah hasilnya dalam beberapa hari.




http://hikmah.azhad.com/2007/12/petua-menghilangkan-panau.html