Tuesday, 22 February 2011

Cara Nak Kawal Kelawar

Salam untuk semua;

Bantuan daripada sahabat semua dialu-alukan bagi menyelesaikan masalah kelawar yang 'lepak' di bumbung rumah.

Wassalam.

Senang aja. Ambil sedahan daun pokok durian belanda yang sederhana besarnya dan letakkan di atas siling rumah. Kalau rumah besar letakkan pada dua atau tiga tempat. InsyaAllah kelawar tidak akan tinggal di bumbung rumah lagi. Saya sudah cuba dan sangat berkesan, selagi daun itu masih ada disitu walau pun suda kering tak perlu diganti. Selamat mencuba..

tima kasih byk2 atas tips ini....umah mak saya kt kpg tu mmg dah byk generasi membiak...mcm2 kitorg buat pun dia ilang kejap je pastu dtg blk...

satu cara lagi bagi mengelak kelawar ialah u pasang lampu kalimantang kat dalam bumbung umah

den ponah cuba cara ni... pasang lampu kat atas siling...pasal kelawar tak suka tempat terang...sangat mujarab...

salam....

cara jaring mmg bkesan, hubby pernah pasang jaring utk tangkap burung, tp... kelawar yg sangkut. bnyk plak tue...

Beli minyak disel ataupun minyak tanah,tuangkan ke dalam spray(spray baju) dan spray tempat lepak kelawar tu. Kelawar bila bau minyak dia akan terbang pergi.. Saya dah praktikkan kat umah, hasilnya membanggakan. Kalau spray minyak petrol tuan rumah pun boleh lari.. Awas

cari daun durian belanda banyak banyak pas tu letak atau tabur ajer diatas siling rumah kalau ada pijat letak ajer dibawah tilam insyaalah semua beres bang

salam..kalau rumah gune atap zink atau asbestos saya boleh bg pendapat tp kalau rumah taman yg gune atap genting saya xpasti la..kalau rumah gune atap zink atau asbestos,just tukarkan atap dlm 3,4 keping dgn atap jernih..so ruang dalam 2 akan jadi cerah dan kelawar xkan duduk dalam 2 lg sebab kelawar xsuke cerah2..harap dapat membantu..

Salam!

Cuba cara ini. Dapatkan jaring/pukat. Gantungkan di sekeliling bumbung rumah.

Wassalam

No comments:

Post a Comment