Sunday, 20 March 2011

Menghalau lebah bersarang di rumah



assalamualaikum ...




nak bertanya kepada mereka yang tahu .. macam mana nak halau lebah yang suka membuat sarang di rumah ??? Umah mertua saya ni menjadi tempat favourite lebah ... di halau di penjuru A ... di buatnya pula sarang di penjuru B .... pendek kata sentiasa ada lebah di rumah.




Kalau lebah suka bersarang di rumah, ada petanda apa apa ke ??




Tq


-Luih-





Assalamualaikum wbt


Kalau rumah di kampung, eloklah bakar sampah selalu..selain bersih halaman, asap bakaran sampah tu boleh menghalau segala macam serangga termasuklah lebah, nyamuk, agas dan lain2..



-rohani-






A'kum, Tuan cuma semburkan Ridsect tin warna hijau. Ridsect hijau selalu diguna klu g berkhemah atau hiking, utk jauhkan pacat. Malah binatang seperti ular pun akan lari klu terbau Ridsect ni. Tapi klu dah bersarang besar, elok panggil bomba halaukan. Bomba pun kekadang pakai Ridsect kalau nak musnahkan sarang tebuan. Insya'Allah berkesan.Photobucket



-putera-





Salam,



Cuba cari orang yang pandai “ambil” madu lebah….


Mereka ini pakar dalam bidang ini….rumah saya dulu pun ada lebah bersarang…


bila lebah dah terlalu ramai…ia akan mula menyerang penghuni rumah.



Nak baring-baring pun tak senang.


Alhamdulillah setelah madunya diambil, tiada lagi yang bersarang di tempat itu……



-Saharuddin-






salam...



rumah saya pun ada juga.. bukan lebah.. tapi tebuan..


dah byk kali bayar datang lagi


bertukar2 tempat..


saya dah tak tau nak buat mcam mana


skrg saya upah org utk bakar dan hancurkan sarangnya...


setakat ni tak nampak tanda dia nak dtg semula..


alhamdulillah..



-rohani-





Assalam.




Saya pernah mengalami lebah bersarang kat belakang rumah. Saya biarkan je pasal nak ambil madu. Lepas 15 hari saya dapat madu tu. Jangan lebih dari 3 minggu nanti dah jadi anak.Mesti kena berani lagipun gigitan lebah tak sakit mana pun tak macam tebuan. Kalau tak confident tutup kepala dengan karung gula nampak mata je. Teringat zaman kanak-kanak dulu ikut arwah bapa ambil madu lebah kat pokok. Caranya senang je.


Ambil minyak tanah tuang pada gumpulan kain yang diikat pada kayu. Lepas tu letak kain tu kat bawah sarang lebah. Jangan jolok dia nanti dia akan serang kita. Insyallah lebah akan naik ke atas dan tinggalkan sarang yang ada madu tu.




Selamat mencuba.


-mohamad-





Salam.



Orang tua2 kata kalau lebah buat sarang kat rumah bermakna ahli rumah murah rezeki...jangan halau biarkan je nanti dia sendiri akan berpindah. Macam rumah saya dulu,lama2 dia pindah...



Wasallam.



-noorsiah-





Kehadiran lebah ke rumah membawa rezeki? Kalau kena sengat naya...


Carilah orang yang arif dengan lebah untuk halau ataupun telefon bomba minta bantuan.


Orang tua2 dulu memang ramai yang percaya perkara khurafat dan tahayul, iaitu kepercayaan yang tidak bersandarkan Al-Quran dan As-Sunnah serta tidak dapat diterima oleh akal yang waras.



-rbk-2020-






Hahaha .. tu yang rezeki tu yang nak dapat madu free tu la ..



hehehe org tua tua memang camtu tak bersndr hadis or Qur'an tapi dari pemerhatian n penilaian .. jangan potong kuku malam nnti bla bla bla .. yer la dah malam tu kan gelap dulu mana ader letrik ..dah tu ketip kuku pun takdak .. guna la pisau kecik silap ari bleh potong ngn jari skali dalam gelap tu hehehe ..ambik gambar bertiga tk leh nanti soeang akan mati ..ntah apa apa la ...tak logik langsung ..ambik gambar kucing takleh nnti kucing mati .. hehehe.. ajal maut ditangan tuhan bukan kat kamera ..



..betul kata rbk_2020 ... kalu lebah tu kan bahaya ...nak ikut petua org tua ni kene guna akal yang waras .



-azizah-






Baru2 ni kawan saya pun mengalami masalah yang sama.


Semalam dia pergi beli Baygon (warna hijau - gambar bunuh lipas punya). Dia kata bomba yang suruh.


Dia kata lagi bomba suruh beli Baygon. Ridsect tak berkesan sgt.


Nanti saya nak tanya dia dah setel ke bunuh lebah yang bersarang kat umah dia tu.



-megat-






Salam




Orang kata hendak halau lebah ni mudah, ada pelbagai cara. Salah satu darinya adalah letakkan kerang pada sarangnya. Kalau takut kena sengat letakkan berhampiran supaya bau kerang itu boleh sampai kepada sarang lebah tadi. Saya sudah mencubanya, alhamdulillah berjaya.



Leon






10 comments:

  1. ade lebah bersarang dalam umah saye..sy try leon punya cara..sbb nk bunuh x sampai ati..letak kerang..skrg ni kerang pon dah berbau bsuk..hanya nk tggu lebah pindah je..mgkin ambik masa kut..tp lau x berjaya..sy terpaksa pakai naygon la..coz baygon pon dah standby ni..hehe

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Nak share prob pasal lebah jg. Setakat ni dah tiga kali lebah singgah buat sarang kat rumah saya.kali pertama panggil bomba sbb terlampau besar lebah tu buat saranf. Kali kedua tak sempat panggil bomba ada sekumpulan tebuan dtg then mkn lebah tu. Dan skrg kali ketiga. Tak tau nak wat apa lg. Cuma adakah lebah lebah ni suka pada warna tertentu. Sbb warna rumah saya sama mcm gambar kat atas.

    ReplyDelete
  4. beli mercun lalu baling kat sarang lebah...

    ReplyDelete
  5. rumah saya pun ader lebah bersarang kat bucu bumbung umah.....tak tahu bnyk ker tak coz menatang nih nyorok kt dalam syiling....tak tahu nak buat apa......uhuhuhuh

    ReplyDelete
  6. saya boleh tolong pindahkan sarang lebah call 0192890341

    ReplyDelete
  7. Sebenarnya lebah adalah punca rezeki..
    jadi belajarlah cara untuk mendapatkan rezeki tersebut..
    dulu saya pernah lebah bersarang di rumah.. bila dah panggil bomba dan hapuskan sarangnya.. baru terasa menyesal.. kini saya pula hendak mencari sarang lebah... harga bagi satu koloni sarang lebah yang dijual adalah rm1800.. cuba anda fikirkan..

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum..terima kasih berkongsi2 info..genting rumah saya dah setahun dihuni lebah..dah cuba halau dgn asap tp selalu dtg semula...tukang rumah dah tgk mmg sarangnya ada madu..lately rasa terganggu sbb dah beberapa kali saya & anak terpijak lebah mati..bisanya dua tiga ari baru ilang..hari2 kena sapu bangkai lebah luar & dlm rumah..mmg rezeki x pernah putus alhamdulillah tp rasanya cukuplah sampai takat ni...utk ah chong jika berminat mehler ambil koloni lebah kat rumah saya di jb....saya bagi free...nak bunuh x sampai hati....kak rozi.

    ReplyDelete
  9. area jb sape kenal tukang alih sarang lebah nie?perlu bantuan segera ...boleh hubungi saya direct 0148929594-nazrel

    ReplyDelete