Monday, 21 February 2011

Mengelak Ular Masuk Rumah

masalah sebenar aku ialah belakang rumah aku tu rezab KTM... skrg ni KTM duk buat double track.... mmg clear area tu ... pasal tu ular2 pakat lari habis..... jiran2 aku pun duk komplen yg rumah depa pun ulaq duk masuk jugak ..... tapi petua2 yang kawan bagi ni... insya'allah aku akan amalkan ...

Betul. Belerang tu warna kuning. Klau nak tabor keliling rumah jgn banyak sangat. Klau rumah kampong yang penting bersihkan skeliling rumah dulu. Kalau semak dek rumput, racun rumput tu dulu. Klau dah racun pun dah memadai kerana binatang takut pada racun. Lagi satu petua: tanam pokok limau kasturi (Limau yg buat tomyam) ular tak tahan dengan bau daun limau tersebut. Paling penting sekali jaga kebersihan sekeliling rumah termasuk didalam rumah.

As-salam. ha'ah, belerang ni (yg warna kuning tu) boleh dicampur dgn kapur makan (bukan kapur kasut) serta air

dr limau-nipis utk ubati panau/kayap juga.

Org yg suka ber-camping selalu bw utk ditabur dikeliling khemah.

- Rizla –

As salam...yg dimaksudkan dgn belerang tu...bukan belerang yg dlm cerita koboi tu....belerang ni warna kuning...boleh didapati di kedai kedai ubat cina...

HUARGH…..HUARGH…..HUARGH……

Kelako giler…lerrrr…..

Apa la lu ni…owg serius..lu men2 lak……aaa nampak..nampak…

PETUA DIA SENANG JER…..

BELA KUCING,,,,INSYAALLAH…

biar betul bang belerang kuning sukar terbakar ....puntung rokok jatuh atas belerang kuning tu pun boleh menyala tau.......

Jangan Tabur belerang keliling rumah nanti kena api hangus habis satu rumah…

Petua @ Tips Berguna

1) Petua dia senang saja, dapatkan ular yang lebih besar dari ular yang anda tengok tu supaya ular kecil yang anda nampak tu akan berasa takut bila dia tengok ular yang lebih besar dari dia ada di rumah anda.

2) Bela Harimau didalam rumah anda, Ular dengan Harimau memang tak sebulu dari dulu kini dan selamanya.

3) Bertapa jadi bomoh ular supaya ular tu dapat dengar kata-kata anda.

4) Kalau tak jalan juga BAKAR RUMAH ANDA sekali dengan ular tu nanti.

Hehehhehe… Maaf bergurau saja, jangan marah... Pendapat yang rakan-rakan bagi tu “Tabur Belerang” MUNGKIN boleh diguna pakai, tapi kenalah lebih berhati-hati supaya tak ada malapetaka lain pulak yang akan menimpa anda.. Saya cadang anda pergi berjumpa dengan seorang ustaz untuk minta pandangan atau pendapat dia.. Mungkin sesetengah ular ni dating dari jelmaan jin.. Semoga anda dan keluarga di beri perlindngan oleh allah s.w.t

-Asalamualaikum –

senang jer...

ambik daun dan buah limau purut...ramas kedua2 bahan ini dan letakkn dimana adernya ular...ular alah dgn 2 bhan ni...ular akan hilang pergi atau mati di situ gak....tapi apa2 pun..mohonlah pada Allah...

Salam,

Bagi tujuan kawalan binatang merbahaya,kebiasaannya kita guna belerang kuning ia sukar terbakar tidak seperti belerang bunga api/mercun tu..

Harap maklum.

Jangan Tabur belerang keliling rumah nanti kena api hangus habis satu rumah…

Petua @ Tips Berguna

1) Petua dia senang saja, dapatkan ular yang lebih besar dari ular yang anda tengok tu supaya ular kecil yang anda nampak tu akan berasa takut bila dia tengok ular yang lebih besar dari dia ada di rumah anda.

2) Bela Harimau didalam rumah anda, Ular dengan Harimau memang tak sebulu dari dulu kini dan selamanya.

3) Bertapa jadi bomoh ular supaya ular tu dapat dengar kata-kata anda.

4) Kalau tak jalan juga BAKAR RUMAH ANDA sekali dengan ular tu nanti.

Hehehhehe… Maaf bergurau saja, jangan marah... Pendapat yang rakan-rakan bagi tu “Tabur Belerang” boleh diguna pakai, tapi kenalah lebih berhati-hati supaya tak ada malapetaka lain pulak yang akan menimpa anda.. Saya cadang anda pergi berjumpa dengan seorang ustaz untuk minta pandangan atau pendapat dia. Mungkin sesetengah ular ni dating dari jelmaan jin.. Semoga anda dan keluarga di beri perlindngan oleh allah s.w.t

-Asalamualaikum –

Salam,

Just cadangan ni.. tak tau fakta atau tak ye..

Rumah saya kat kg dulu sbb selalu naik air ular selalu masuk, lepas mak ayah saya tanam pokok limau purut alhamdulillah kejadian ular masuk rumah tu takde lg.. tu pun sbb ada org2 tua ckp ular tak suka limau purut..

tp wallahua'alam lah kebenaran secara saintifik setakat ni saya tak pernah baca lg...

Sekadar berkongsi

Maaf bertanya ..mana dapat petua tabur belerang utk menjauhkan ular dari memasuki kawasan rumah? Yg bagi cadangan tu dah pernah buat ka atau sekadar dengar cakap2 orang ..bukan apa sebab saya pernah kena jugak dulu ..ular suka masuk kawasan rumah maka ada lah dengar cakap2 org supaya tabur belerang sekeliling pagar tapi hmmmmm selamber jer ular masuk ..kut atas belerang tu dia duk lalu lalang tapi tak tau la kut2 ular ni jenis ular educated ..hehehehe

Baca doa ni salamun ngala nuhin fil alamiin

saya igt masa kecik2 dulu ada gak ular masuk rumah... almaklumla rumah

kampung...ada la org suh cari limau purut...pastu mak saya selalu

letak limau purut dalam setiap penjuru rumah... bawah rumah pun letak

gak... alhamdulillah sampai sekarang da x ada ular masuk..

- Show quoted text -

On 21/02/2011, whistleblower wrote:

> tabur belerang sekitar rumah..jgn lebih2 sgt lak...nanti jadi war zone

> lak...

>

> 2011/2/21 mohd shahir

>

>>

>>

>> salam semua,

>>

>> aku nak tanya pasal petua nak halau ular.... minggu lepas aku pindah balik

>> rumah sendiri setelah 7 bulan pi duk umah mak aku ..... masa tgh2 duk

>> berkemas, aku ternampak kulit ular kat pintu grill ke2 umah aku.... nasib

>> baik pintu sgt jarang digunakan .... tapi still risau takut ular tu masuk

>> rumah ....

>> jadi aku nak tanya kalau ada apa2 petua yang boleh aku gunakan utk jauhkan

>> ular2 ni masuk umah aku lagi ..... FYI, belakang umah aku ialah reserve

>> KTM

>> dan skrg ni KTM kan duk buat projek double track... mungkin ular2 tu dah

>> takde tempat nak pergi .... sebelum ni pun ada dengar jiran2 merungut

>> pasal

>> ular masuk rumah .... TQ.

>>

>>

>>

>

>

>

> --

> "Verily my solats, my ibadah, my life and my death I surrender to

> Almighty Allah, Creator and Lord of all the worlds. Never will I

> associate anything with Him. So am I commanded and I am of those who are

> Muslims."

>

>

> “Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka,

> sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu

> mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengumpat

> sebahagian yang lain.

>

> "Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah

> mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada

> Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang." (49:12)

>

> “Seorang Muslim itu saudara bagi Muslim yang lain. Dia tidak menganiayanya

> dan tidak pula membiarkan dia teraniaya. Siapa yang menolong keperluan

> saudaranya maka Allah akan menolong keperluannya pula.

>

> "Siapa yang menghilangkan kesusahan seorang Muslim, Allah akan menghilangkan

> kesusahannya di hari kiamat. Dan siapa yang menutup keaiban seorang Muslim,

> maka Allah SWT akan menutup keaibannya di hari akhirat." (HR Bukhari)

>

--

۩۞۩═ Jaja&DaviD ═۩۞۩

tabur belerang kuning keliling umah...sure ular xmsk...

tabur belerang di sekeliling rumah. kat kedai runcit india selalunya ada jual belerang ni ( serbuk kaler kuning)

guna belerang n taburkan dlm rumah yg kt tepi dinding tu ngan kt luar rumah.

tabur belerang seluruh rumah untuk mengelakkan haiwan berbahaya

salam...cuber taburkan belerang...insya ALLAH

tabur belerang sekitar rumah..jgn lebih2 sgt lak...nanti jadi war zone lak...

garam kasar pon boleh

Salam..

Menurut petua orang tua2...tanam pokok limau nipis...sekali sekala ramaskan daunnya supaya baunya semerbak..dipercayai ular takut akan baunya...dan kalu boleh tanam juga pokok durian belanda...dan dipercayai ianya boleh menghalau binatang berbisa dari masuk kerumah macam tikus dll...disiamping doa dan ayat 4 kul....sekian

Salam alaik,

Dapatkan nasihat pihak Bomba. Kalau ada rakan-rakan dari Pest Control atau Zoology, tanya mereka juga.

Ada Doa yang sesuai untuk halau binatang buas. Saya harap Ustadz Oom_Guanteng dan Ustadz Insaniy dapat berikan.

sekadar kongsi pengalaman...mmg betul ular tak suka bau limau purut...rumah saya dulu kerap dimasuki ular coz blkg rumah ada hutan kecil...mcm2 cara saya cuba termasuk belerang....ular mmg tak kisahkan belerang pun....siap berlingkar kat belerang lagi...panas hati tgk...ada kawan bg petua...potong limau purut n letakkan di tempat yg rasanya ular suka masuk n tenggek...InsyaAllah ular tak masuk....

1 comment:

  1. aku rasa ular takut dgn baju celoreng JPAM!
    kalau nak halau ular panggil aje bang JPAM , jab pertahanan awam, konpom ular lari napak baju celoreng tu heheh..

    so..moral of the story, beli baju celoreng macam bang dan kakak JPAM tu gantung keliling rumah...bukan gitu JPAM..

    ReplyDelete