Monday 16 May 2011

Rambut Anak Selalu Gugur


khaleefctmears~
Salam sahabat,
Saya mempunyai seorang anak perempuan yg berumur 8thn. Pada awal januari, saya baru terperasankan rambut nye di tengah2 macam botak (di pusaran) Saya ingatkan mungkin sementara saja. Mak mertua saya cadangkan sapu dengan aloe vera. Ok la..lepastu baru2 ni saya tengok kekurangan rambut tu sudah beralih ke bawah. Anak lelaki sulung saya ada mensyampu rambut anak perempuan saya ahad lepas. Katanya ada segumpalan rambut ditangan. Ini menambahkan kerisauan saya. Bila saya cuba lihat dibantal anak perempuan saya, memang ada rambut yang gugur.
Saya ada tanya, " kakak, ada sakit kepala tak? sakit apa-ape ke?" tapi dia kata tak de rasa apa.
Tolong la sahabat, apa yg patut saya buat.. saya risau..anak saya kecil lagi. Dia la sorang anak perempuan saya.
sekian terima kasih
suraya~
sebaiknya siti bawa anak jumpa pakar secepat mungkin,buat pemeriksaan lanjut jika memerlukan
Shalya~
Salam,
Bawalah berjumpa doktor @ doktor pakar kanak-kanak dengan segera.. ..itu jalan yang terbaik. Buat pemeriksaan dulu... Moga Selamat semuanya..
Zailan~
Assalamualaikum Puan CT dan sahabat SIM

Sekadar ingin berkongsi pengalaman berkenaan rambut gugur anak perempuan saya. Anak saya berumur 7 tahun semasa mengidapi masalah ini, masa dia darjah 1 tahun lepas. Mulanya rambutnya gugur. Ingatkan syampo tak sesuai.Tukar jenama lain keadaanya masih sama. Masalahnya berlarutan dan banyak rambutnya gugur dibahagian tengah dah nampak kulit kepala..dah botaklah tu. Tak lama lepas tu bila saya syampo kepala dia terasa ada benjolan benjolan yang akhirnya menyebabkan gatal dan akhirnya bernanah. Saya pun bawa berjumpa beberapa orang doktor klinik biasa dan ambil ubat. Keadaanya masih sama malah makin teruk walaupun dah ambil antibiotik. Kudis dikepala makin teruk dan anak saya dah mula mengadu sakit. Ibubapa mana yang tak risau keadaan anak yang macam ini tambahan anak perempuan seorang pulak tu (sama macam puan). Ubat kampung pun cuba juga tak ada kurang juga. Akhirnya saya bawa keklinik pakar kulit. First kena marah lah kat doktor sebab dah botak tengah rambut anak saya baru bawa jumpa dia. Ambilah ubat dengan dia untuk seminggu, adalah nampak perubahan. Menurut doktor nie puncanya adalah alahan kepada kucing. Saya sekeluarga memang sukakan kucing. Yelah kekadang tu lepas pegang kucing terus usik kepala tanpa basuh tangan dahulu. Menurutnya dari situ kuman menjangkit ke anak saya. Kulit kepalanya jadi kering dan macam ada kelimumur. Yang benjolan tadi tu adalah akar rambut yang dah rosak dan bernanah. ianya yang menyebabkan rambur anak saya gugur. Saya teruskan mengambil ubat hampir dekat 2 bulan, alhamdulillah sembuhlah penyakitnya dan kulit kepalanya yang licin tadi tu dah 90% ditumbuhi rambut semula, dah nampak macam normal sekarang nie.

Nasihat saya puan bersabarlah, bawalah anak berjumpa pakar kulit. Klinik biasa kekadang tu tak dapat trace penyakit tu.
Setiap penyakit tu kan ada ubatnya.

wassalam

11 comments:

  1. salam cik zailan. boleh saya tanya, pakar kulit mana yang awak pergi? adik saya dah macam-macam pakar kulit pergi, tapi dah bertahun-tahun tiada perubahan.

    ReplyDelete
  2. adik saya pun macamtu jugak..umr dia dh 15, rambut dia slalu saja gugur.. sbagai kakak,bingung gak tengok adx camtu kn.. fikirkan masalah syampu,dh banyak kali tukar syampu msh jugak,.. kpala dia pun ada klimumur.. huhh~ xtau lha gi nk wat cam na...

    ReplyDelete
  3. Cuba sabun kelapa ... SKin2

    ReplyDelete
  4. Anak saya umur dah 4 tahun..Tp rambutnya macam tak tumbuh..Jarang2 dan asyik gugur..Kat mana klinik kulit tu?Nak try bawa anak saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama sy strt risua ni kenapa yw ank saya bru setahun 1 bulan..baru je lps magjrib tadi strt gugur menangis sedu sedan sy terkjt sbb dia trjtuh gelincir air sy pergi basuh kepala..tup tgk ade rmbt kat bju dan bantal..terkejut laa ank baru sorang ni lelaki..rambut jarang2 jugak xnaik2..sama dgn ank puan ..mcm mana kptsan ank puan?

      Delete
    2. Kakak wasap sy jp.. Anak sy pun mcmni.... 01123698875

      Delete
  5. Anak perempuan saya berumur 5 thn, tiba-tiba ada tompo bulat kecil di beberap tempat. Pada hari tiba-tiba segumpul rambut gugur memang bila nampak hati saya sakit dan teramat risau. Ada otak saya ini banyak soalan yg timbul terasa terlalu risau. Tak tahu nak jumpa pakar kulit atau pakar kanak-kanak.

    ReplyDelete
  6. Anak perempuan saya berumur 5 thn, tiba-tiba ada tompo bulat kecil di beberap tempat. Pada hari tiba-tiba segumpul rambut gugur memang bila nampak hati saya sakit dan teramat risau. Ada otak saya ini banyak soalan yg timbul terasa terlalu risau. Tak tahu nak jumpa pakar kulit atau pakar kanak-kanak.

    ReplyDelete
  7. Anak saya umur 7 tahun rambut gugur.apa perlu saya lakukan

    ReplyDelete
  8. Anak saya umur 7 tahun rambut gugur.apa perlu saya lakukan

    ReplyDelete
  9. Anak lelaki atau prempuan ye?sy pun nak bawa..adakah normal untuk anak2 lelaki yg usia nya 8 tahun mengalami keguguran dalam 5..6 helai sehari...tu waktu sy sikat time pagi dan petang je...klau malam sikat juga taktau la brapa helai lg yg gugur

    ReplyDelete