Monday 17 June 2013

Menghalau Kelawar

Persoalan:

Bagaimana nak menghalau kelawar dari loteng rumah ...???



Senang aje ...

kelawar ni ada 2 jenis..kelawar biasa sebesar ubi kentang kecil...mudah..bubuh jaring, tutup lubang masuk dibawah salur atap..

satu jenis lagi..sebesar penumbuk bayi atau sebesar besar sikit dari ibujari orang lelaki dewasa..dipanggil kelasa..ini sangat sukar seba saiznya yang kecil..boleh menyorok di rekahan dinding atau dicelah atap genting. 
Bagi rumah setingkat mudah sedikit sebab rendah..bagi rumah 2 tingkat agak sukar sbb ketinggiannya. Boleh cuba kaedah ini, jika banyak kelawar/kelasa ..pasang atap transparent/jernih sebahagian bumbung rumah ... supaya cahaya matahari masuk..selepas beberapa bulan..pasang pulak kat sebelah lagi satu(gilir2) tapi kos sangat tinggi..

kalau ada duit panggil pest control, untuk rumah teres kos dalam 2500rm..pengalaman ni..


SATU lagi yang complicated tapi adalah kesannya gak...

Saya sembur  'ubat nyamuk' dan saya letakkan 'ubat lipas' atas siling.Berjaya selama sebulan sahaja lepas tu datang semula.Lepas tu saya ambil dahan pokok bunga kertas yang ada duri.Saya letakkan di laluannya iaitu dicelah bata dan di atas siling.Ahamdulillah sekarang dah tak ada.Rupanya kelawar ni takut kepada benda berduri kerana bila terkena sayapnya,ke bawah la perginya.

ATAUUU

Kami pernah menghadapi masalah yang sama di kampuung... memang banyak kelawar dan tingkat atas yg jarang berpenghuni tu berbau tahi kelawar je ... so kami pasangkan lampu kalimantang yg panjang tu kat atas siling tempat kelawar itu tinggal..on 24 jam ... lama2 dia akan lari sebab dia tak suka kan cahaya..sejak hari itu kelawar tersebut berkurangan dan sekarang dah tak ada lagi..tapi kena kemas la..sebab bau tahinya yg buat kita tak tahan..apa bila kami balik kampung...

KALU TAK LEH GAK ...

Dari pengelamanan org saya, mereka hanya guna daun durian belanda. Pada masa dahulu ( sekitar tahun 1990 hingga 1995) bahagian siling rumah dia menjadi tempat kediaman kelawar dimana setiap petang ratusan kelawar keluar dari celah siling berterbangan dan balik semula menjelang subuh setiap hari. Masalahnya ialah bunyi ising dan bau najisnya dan terlalu banyak terkupul diatas siling. Setelah dia mendapat petua yang sangat dari seorang rakan, dia terus mencari beberapa dahan durian belanda dan letakkan beberapa bahagian di persekitaran ditas siling. Beberapa hari selapas itu dia sedar bahawa sudah tiada lagi kelawar yang dayang masuk kedalam atas siling rumah dia.  Tak perpu berbelaja dengan membeli bahan kimia atau memasang lampu elektrik diatas siling. Kawan-kawan boleh cuba dan melihat kesannya. Selamat mencuba. 

14 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Anda mengalami makluk seperti kelawar anda bole la hubungi saya atau wassp saya...puan aisyah ...0146521134
    Kami sedia membantu anda..tq

    ReplyDelete
  3. Untuk mengetahui cara mengatasi masalah kelawar dengan lebih berkesan menggunakan alat yg direka khas. Sila lawati web http://mengatasimasalahkelawar.blogspot.my . Thankyou

    ReplyDelete
  4. http://nadyasx.blogspot.com/2017/05/kakek-di-bangli-yang-hamili-cucunya.html

    ReplyDelete
  5. Hmm nak cuba petua daun belanda..terima kasih penulis. JazakALLAHukhairankathiira.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm mane..berjaya x..sye br cb..br letak..harap2 lepas nie x ada lg..

      Delete
  6. Umh sye atas dh pasang lampu n sambur racun x jalan gak..tertekan rs kelawar ada atas umh..sye nk cb daun durian belanda..lampu sye tutup..harap2 blh lah kelawar keluar dr umh sye..dn ddk tempa asal dia..aamiin

    ReplyDelete
  7. Mencari yg boleh menghalau dan mencegah kelawar di loteng rumah...mintak bagi tahu kos rumah sy area tangkak, johor...untuk dihubungi 013-6881937 (haziq)

    ReplyDelete
  8. mencari yang boleh menghalau dan mencegah kelawar di loteng rumah..hubungi saya- Izat ( 012 2851144 )

    ReplyDelete
  9. Saya pon mencari juga. Hubungi saya 0125410161 penang

    ReplyDelete