Monday, 21 February 2011

Hilangkan Mabuk Mengandung

Berikut adalah dari pautan group email ...

Ada tak sapa-sapa di kalangan sahabat yang tahu atau ada petua-petua tertentu untuk mengurangkan mabuk dan muntah yang keterlaluan ketika menggandung. Harap sangat-sangat ni.

hi hi hi hi ...petuanya..jangan mengandung....

jangan marah...

hi hi hi hi

En Kamal ni...org serius nakkan petua, dia berlawak pulak.

Mana buleh tak mengandung, En Kamal. Setiap wanita (& lelaki juga)

yg berumah tangga pasti mahukan baby, anak utk menyeri kehidupan.

Mgkn EN Kamal tak kawen lg, sebab tu takde perasaan kebapaan yg

suka melihat keletah anak2 yg menghiburkan.

Jgn marah ya En Kamal.....

mudah!!!!! minum air aiskrim soda... x percaya cuba lah... ini pengalaman saya sendiri...dan ramai kawa2 yg telah mencuba alhamdulillah berjaya..

minum air batu.... x kesal la milo ais ker teh o ais limau ker...janji berais...& kurangkan makanan berminyak... insyallah kurang morning sickness tu....

Mabuk dan muntah pd ibu hamil salah satu penyebabnya adalah banyaknya asam lambung yg diproduksi. Hampir tdk mungkin utk menghilangkannya sama sekali khususnya di 4 bln pertama kehamilan.

Yg saya share di bawah adalah utk mengurangi mabuk bukan utk menghilangkannya:

1. Sediakan plain crackers (biskuit gandum tanpa rasa, merk yg terkenal setahu saya adalah Jacob's).

2. Sewaktu bangun pagi jangan merubah posisi tidur sebelum makan 1-2 buah biskuit. Jgn rubah posisi, krn akan merubah posisi asam lambung di lambung.

Kenapa pagi krn saat itulah posisi yg menentukan bagi asam lambung. Fungsi crackers adalah mengikat asam lambung sehingga mungkin agak mengurangi mabuk.

sabar la, itu ialah the beuty of pregnancy, mmg rasa tak selesa tapi sememang itu kenangan manis bagi setiap wanita yang bergelar ibu.. tips makan ubat tahan muntah maybe ok sikit, makan sebelum lapar, makan sikit2 jer.. tetapi berulang..

sabar la, itu ialah the beuty of pregnancy, mmg rasa tak selesa tapi sememang itu kenangan manis bagi setiap wanita yang bergelar ibu.. tips makan ubat tahan muntah maybe ok sikit, makan sebelum lapar, makan sikit2 jer.. tetapi berulang..

Makan asam keping/asam gelugor la…tapi makan sikit2 je

Petua untuk tidak mambuk dan muntah itu adalah lumrah orang mengandung, akan tetapi ada yang ibu mengandung tidak menerima tempias tersebut. Untuk petua memang saya x ada… Akan tetapi saya mintak sangat-sangat janganlah amalkan letak minyak kapak atau apa2 jerk minyak angin ke hidung sebagai amalan semasa mengandung. Untuk sesekali tu boleh lah…………..

bagi saya,kalau nak kurangkan muntah ketika mengandung tuh xbrapa nak membantu dr segi pemakanan tambah2 awal usia kandungan.Simptom2 muntah tuh bergantung pada individu sbb lain org lain simptom yang dihidapi. Kalau rasa nak muntah,biarkan muntah tuh keluar sbb bila da muntah kita akan rasa lega dan boleh mula makan. Tapi awal2 usia kandungan kena banyak bersabar.muntah tuh sbb pembawakan budak dan perubahan hormon.sesetengah org makan asam utk tahan muntah,tapi asam tuh xelok tuk baby.

bukan ke skrg kat hospital atau klinik swasta ada ubat utk mengurangkan mabuk?ubat tahan mabuk utk pregnant la,,,

awal pagi ... makan biskut kering ... biskut 4 segi tuuuu ... macam cream crackers ...

Makan asam jawa….

Bukan banyak la..

Isap je sikit sikit... bila rasa nak muntah

1 comment:

  1. BELI KULIT LIMAU KAT KEDAI CINA(TRADISIONAL)CIUM UNTUK MENGELAK MUAL DAN PENING..kalau rasa nak muntah ikutkan saja takada obatnya sampai habis tempoh dia..dah semulajadi..nasi lemak elak makan pagi2 sb bila muntah bau nasi lemak tu akan buat kita lg rasa nak muntah,hisaplah asam boi jgn byk2 bila rasa loya je..jgn bg perut kosong..

    ReplyDelete